• تلفن تماس : 51003030-021
  • پست الکترونیک : info@safiremehrbani.ir
  • ساعات کاری : شبانه روزی

طرح تعالی

پیشنهاده ی طرح (پروپوزال)

مقدمه:
مشارکت داوطلبانه بخش طبیعی و جدایی ناپذیر از زندگی فردی ، اجتماعی است که از طریق مشارکت همه جانبه در جامعه معنا و جهت می یابد.

انگیزه اصلی کار داوطلبانه یک حس واضح از وظیفه یا مسئولیت به یک جامعه محلی یا یک مجموعه انتزاعی است. این نمونه ابتدایی در جوامع مذهبی به صورت خیرخواهانه یا الهام گرفته از سیستم ایدئولوژی و معنایی رخ می دهد. از طریق خدمات فداکارانه در جامعه، ثبات شخصیت ، تضمین و هویت جسمی تقویت می شود . فعالیت داوطلبانه به عنوان بازار فرصت ها برای تحقق شناخت استعدادهای شخصی و تعیین اهداف شخصی است .

توجیه ایده انجام کار داوطلبی در فرودگاه با انجام مطالعات امکان­ سنجی اولیه محصول/خدمت و صنعت/رقابت

1-امکان سنجی خدمت ( مطلوبیت خدمت – تقاضای خدمت )

طرح داوطلبانه ، می تواند با تعامل مثبت و رفع نیازها از منظر روابط انسانی و نیز همراهی بامسافرین، مشایعین و مستقبلین تصویری بسیار خوشایند و ماندگار را در اذهان عمومی خلق نماید. خلق این تصاویر ماندگار با :

– خوش آمد گویی و کمک به مسافران و همراهانشان .

– راهنمایی مسافران به هنگام ورود و خروج و مطلع نمودن آنها از خدمات و تسهیلات فرودگاه .

– آرامش خاطر دادن به مسافران و رفع نیاز ایشان و راهنمایی در جهت تجربه ی سفری آرام و بدون دغدغه.

بیانیه مفهومی :

از اهداف این طرح ، ارائه الگوی خوش رفتاری و ایجاد رضایتمندی مشتری است . این کار با هدف حمایت ، حفظ و ترویج ارزش های اجتماعی و پیشبرد یک هدف عالی انجام می شود، که در آن انتظار پاداش نقدی وجود ندارد . با توجه به راهبردهای متفاوت، اهداف کار داوطلبانه متغیر بوده و به دو صورت شخصی ( مانند: تکمیل رزومه و یادگیری حرفه ای) و عام المنفعه ( مانند : خدمات رسانی به مردم در ایام خاص) تعریف می شود. اینگونه خدمت رسانی با استفاده از نیروی انسانی خوش رفتار، مهربان و دلسوز در ایام های خاص مانند اربعین و حج نمود بیشتری می یابد.

مطالعات طرح های مشابه اجرا شده در دیگر کشورها، ما را بر آن داشت تا بررسی کلی بر خصوصیات طرح داوطلبانه در راهنمایی مسافر داشته باشیم. پس از آن بررسی ها به نتایجی رسیدیم که در این کشورها، از افراد در رده سنی 18 تا 60 سال با شغل هایی نظیر معلمی و پرستاری استفاده می شود، که برایشان شیفت های کاری 4،6 یا 8 ساعته تعیین شده است و بعنوان دستمزد برای این افراد مزایایی نظیر استفاده از پارکینگ دوچرخه و یا دریافت کارت پارکینگ خودرو جهت استفاده خانوادگی، در یافت بطری آب رایگان، دریافت بن خرید برندهای خاص و همچنین ارائه رزومه کاری برای این افراد در نظر گرفته شده است .

از آنجا که نحوه برخورد افراد داوطلب رابطه مستقیم و تأثیرگذاری با اهداف در نظرگرفته شده دارد؛ در همه این کشورها 16ساعت آموزش برای افراد در نظر گرفته شده است .

2- امکان سنجی بازار هدف

مخاطبین اصلی طرح داوطلبی ؛ مسافرین، مشایعین، مستقبلین حاضر در فرودگاه با روحیه و فرهنگ های متفاوت می باشد . همچنین دیگر مخاطبین این طرح به نوعی پرسنل مجموعه شرکت شهر فرودگاهی می تواند باشند که با اثرپذیری از منابع انسانی طرح، سبب ارتقای سازمان گردند و از سویی با توجه به نقش مسئولیت اجتماعی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، افراد شرکت کننده در این طرح می توانند دیگر مخاطبین این پروژه بوده و با کار آموزی و رشد فردی سبب ارتقای ویژگی های مهارتی و روانی خود گردند.

3- امکان سنجی سازمانی

بهترین سرویس مشتری در فرودگاه زمانی اتفاق می افتد که فرودگاه توانایی فراهم کردن نیازها و انتظارات مسافر خود را داشته باشد و همچنین مسافر احساس کند که می تواند نیازها و انتظارات خود را در فرودگاه برطرف کند، بنابراین مسافر یا مشتری زمانی که تجربه خود را با انتظارات خود مقایسه می کند، احساس رضایت می یابد.

محصول اجرای این طرح داوطلبانه، فداکارانه و شور انگیز، شکل گیری محیطی صمیمی، بانشاط، یاری گر و ایثارگرانه بود که همزمان هم از بار سنگین کار بر کارمندان می کاهد و هم با کمک به مردم، رنج سفر را کاهش می دهد.

در این راستا با توجه به بررسی های صورت گرفته، شرایط اولیه افراد جهت راهنمایی مسافرین که دارای روحیه داوطلبانه و دغدغه مند برای رفع مشکلات مسافرین می باشند به شرح ذیل بیان می گردد :

– حداقل سن 20سال و حداکثر سن 60سال .

– توانایی فیزیکی انجام کار .

– آشنایی به زبان انگلیسی .

– دوره همکاری یک ساله در قالب داوطلبی .

– حداقل زمان حضور 24ساعت و حداکثر48ساعت در ماه .

– دارای مدرک تحصیلی حداقل دیپلم برای داوطلبین بالای 40سال و حداقل کاردانی برای داوطلبین بالای 20سال .

– آشنایی با مهارتهای ارتباطی .

تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و امکانت رفاهی طرح شامل :

– لباس فرم خاص و رسمی و در عین حال چشمگیر برای ایجاد و القا ء حس اعتماد به مراجعین .

– کارت شناسایی آویزان و یا اتیکت سینه که در آن طرح لوگوی خدمت داوطلبانه چاپ شده باشد .

– امکانات رفاهی از قبیل: سرویس رفت و برگشت، غذا ، میان وعده و اتاق استراحت جهت پرسنل سفیر مهربانی.

4- امکان سنجی مالی

یکی از بحث های مهم در اجرای پروژه ها و طرح ها ، برآوردهای مالی طرح و تأمین هزینه ها و منابع می باشد. براساس مرکز ملی داوطلب ( پروویسس 2006) در رومانی ، شایستگی داوطلب در دو بعد مورد تقدیر قرار خواهد گرفت : 1- بعد رسمی ؛ دادن جوایز، گواهینامه، مدال و یا معرفی داوطلب به سازمان و … 2- بعد غیر رسمی ؛ قدردانی و تشویق داوطلب به جهت کارهای انجام شده .

لذا در نظر گرفتن پاداش خارجی شرط لازم به منظور افزایش بهره وری مؤثر و پربازده است. توجه به این نکته ضروری است که : کار بشردوستانه ، بدون نیاز به هیچ گونه پاداش معنوی و مادی صورت می پذیرد، اما کار داوطلبانه، انتظار پاداش مادی ندارد ولی در جستجوی دیگر پاداش های خارجی است .

از آنجا که افراد با روحیه داوطلبانه وارد چرخه فعالیت در محیط فرودگاه می شوند، لذا پیشنهاداتی بصورت ذیل به ایشان ارائه می گردد :

– کارت هدیه نقدی

– استفاده از امکانات فرودگاهی با تخفیف ویژه مانند کارت خانواده شهر فرودگاهی، تعاونی مصرف، استفاده از پارکینگ، بیزینس لانچ.

– رزومه کاری

– اجازه حضور در کارگاههای آموزشی کارکنان شهر فرودگاهی .

– ایجاد بسترهای لازم برای گذراندن دوره های کارآموزی دانشجویان و انجام پایان نامه های درسی.

فرآیند ثبت نام :

مراجعه به سایت safiremehrbani.ir و تکمیل فرم های مربوطه .

فرآیند جذب :

 

فواید کار داوطلبانه :

– تقویت روابط و تعاملات اجتماعی

– رضایت از زندگی و افزایش اعتماد به نفس

– بهبود و تقویت توسعه مهارت ها

– تسهیل افق های جدید و گسترش فرصت های شغلی جدید

– تقویت روحیه تیمی

– تقویت حس همبستگی و نوع دوستی

– راهی برای توسعه مهارت های خاص شغلی

– ایجاد مشارکت و یافتن دوستان جدید

– ابزاری برای مواجهه با تردیدها (بلاتکلیفی ها) در مشکلات شخصی

– بهبود مشکلات روانی و شخصیتی

– کاهش علایم افسردگی

– افزایش و رشد توانمندی ها

– افزایش سطح سلامت جسمی فرد

– بهبود و گسترش دانش علمی و فنی

– تقویت توانمندی، مدیریت و رهبری

بوم مدل طرح داوطلبانه

 

Concept

نقشه ارزش پیشنهادی طرح داوطلبانه

 

Concept

منابع :

Eckstein, 2001
Musick and Wilson, 2003
Wethington et al. 2000
Kerin, 2012
Kay & Bradbury, 2009
Musick & Wilson, 2008
Lum&Lightfoot, 2005
Carstensen et al. 2003
Morrow-Howell, Hong 2009
Jian, D.Hosking, 2018
Van Willigen 2000